Stress

 


Cand. psych. Tina la Cour -  Autoriseret psykolog

Kongensgade 27, 2. sal - 5000 Odense C

Jeg har overenskomst med sygesikringen.

Jeg er medlem af Dansk Psykologforening; autoriseret af Psykolognævnet. Jeg er samtidig godkendt som specialist i psykoterapi med voksne og specialist i psykotraumatologi. Derudover er jeg godkendt som supervisor i psykoterapi.

Tlf. 26252425 - Mail: tina@lacour.dk

YourDomain.Com © 2006 

Stress

 

Stress er en naturlig reaktion på en usund situation.

 

Du har altid været engageret i dit arbejde og været glad, når du kommer hjem efter en arbejdsdag. Du plejer at have overskud til at klare dagens opgaver. Langsomt er der noget, der ændrer sig…og pludseligt er det bekymringer, tristhed, træthed, ondt i maven – måske endda angst – som jobbet og opgaverne derhjemme kaster af sig. Du har svært ved at sove om natten; du er irritabel og farer hurtigt op på jobbet og derhjemme; du har svært ved at koncentrere dig; du glemmer dine aftaler…

 

Alle mennesker føler sig travle. Måske endda fortravlede. Det er ikke unormalt; slet ikke i vores del af verden, hvor det er vigtigt at være effektiv og vigtigt ikke at spilde tiden. Vi har nok alle sammen lidt for meget at se til i perioder; og det er ikke usundt.

 

Travlheden kan dog udvikle sig til en usund tilstand af stress, hvis man bliver belastet og ikke føler, man evner at klare opgaverne. Hvis belastningen varer ved for længe. Alt for længe. Hvis man f.eks. er ansvarlig for en stor opgave på jobbet, og samtidig ikke føler, man kan klare opgaven. Det kan skyldes manglende kvalifikationer – manglende tid – manglende afklaring af opgaven… Der kan også være tale om opgaver i hjemmet, som man ikke føler, man evner eller klarer, som man gerne ville. Det kan være, at det er svært at blive enige om noget omkring børnene; eller at det er svært at være den forælder eller ægtefælle, man gerne ville være.

 

Og pludselig dukker symptomerne op – læs om de typiske stress-symptomer her.

 

Stress skyldes mange ting.

Stress skyldes overbelastning gennem en længere periode – og måske endda fra flere steder i dit liv.

Måske man altid har oplevet sig selv som en stærk og effektiv person, der kunne klare det hele. Og pludselig oplever man, at man ikke kan klare de opgaver, man står med. Man kan ikke genkende den person, man er blevet. Man mister selvfølelsen – man mister overblikket og fornemmelsen af, hvad der er rimeligt og urimeligt at forvente af sig selv. Dømmekraften sættes ud af spil, og man prøver at redde eller forbedre situationen, men ender med at gøre det hele værre og køre endnu mere træt. Det er en ond og tung cirkel, hvor man føler sig magtesløs og inkompetent; og det opleves som en alvorlig trussel på eksistensen.

 

Stress kan ramme alle. Der er ikke en bestemt type eller personlighed, der får stress. Man får stress, fordi der har været for mange krav, for meget støj, for meget stimulation, for meget information, for mange afbrydelser, for mange opgaver – i alt, alt, alt for lang tid.

Man har brug for at ændre på tingene.

Man har brug for ro. For at berolige sin hjerne og sin krop, der kører afsted i turbo-gear for at klare alle opgaverne.

Nogen gange har man endog brug for en pause, så man kan sætte farten ned og finde ud af, hvordan man kan passe bedre på sig selv. Nogen bliver sygemeldte. Fordi det nu engang er arbejde, man kan sygemelde sig fra. (Det er jo ikke så nemt at sygemelde sig fra sin familie.) Pausen vil typisk føre en uoverskuelig træthed med sig, for nu mærker kroppen, at den kan tillade sig at være træt. Og man vil sove og sove og sove…indtil det ikke er nødvendigt længere. Og så går genoptræningen i gang. Hvor man øver sig på at leve sit liv igen – uden at aktivere den primitive hjerne, der tror, der er fare på færde, så snart man er i bevægelse.

 

Vi skal passe på os selv.

Her er gode ideer til, hvordan du undgår stress...