Depression

 


Cand. psych. Tina la Cour -  Autoriseret psykolog

Kongensgade 27, 2. sal - 5000 Odense C

Jeg har overenskomst med sygesikringen.

Jeg er medlem af Dansk Psykologforening; autoriseret af Psykolognævnet. Jeg er samtidig godkendt som specialist i psykoterapi med voksne og specialist i psykotraumatologi. Derudover er jeg godkendt som supervisor i psykoterapi.

Tlf. 26252425 - Mail: tina@lacour.dk

YourDomain.Com © 2006 

Depression

 

Depression er en almindelig sygdom, som rammer omkring en femtedel af alle danskere i løbet af deres liv.


Læs mere om symptomer på depression.

 

Hvis man rammes af depression, ændrer hele ens tankegang sig til det negative. Alt syntes umuligt og svært. Ingenting lykkes. Det er svært at koncentrere sig og huske noget. Man kritiserer sig selv hele tiden og oplever typisk sig selv som doven og træt. ”Jeg gider ingenting” og ”jeg kan ingenting” er en typisk oplevelse af sig selv, når depressionen har lagt sin tunge dyne over et menneske.

Desværre vedligeholder denne negative tankegang også depressionen. Det bliver en ond cirkel af tanker, hvor man altid ser det negative og håbløse ved alting – hvilket giver anledning til flere depressive tanker.

 

I behandlingen skal vi derfor bl.a. arbejde med at forstå disse helt almindelige ”tanke-fejl”. Det er godt at øve sig på at opdage, når man tænker meget negativt – og helt overser, at der faktisk var noget, der lykkes eller blev nået i dag. Eller at opdage, når man automatisk antager, at andre mennesker tænker dårligt om en – uden at de faktisk har sagt noget herom. Det kan være super svært; for man har måske tænkt på denne negative måde i en stor del af sit liv. Det er blevet automatisk. Men det vil helt sikkert lette og berolige, når man får øvet sig på at skabe lidt afstand til sine tanker og ser, at nogle af disse ”kun” er tanker og tankefejl – og ikke sandhed.

 

Hvorfor man får en depression, kan der være mange grunde til. Måske du har oplevet svære ting i din tidlige barndom (tab, sorg eller krise), der har givet dig nogle grundlæggende ideer om, at du ikke kan klare dig i verden. Som gør dig svært for dig at være venlig overfor dig selv. Som giver en oplevelse af, at uanset hvad du gør, så ender det med at gå galt.

Måske du er vokset op i – eller lever stadig i – en familie, hvor det er svært at føle sig tryg pga. skænderier, misbrug, konflikter og uforudsigelighed.

Der kan også ske svære ting omkring dig. Måske du føler dig dårligt klædt på til dine opgaver på dit arbejde. Måske dit barn mistrives i sin klasse. Måske din ægtefælle har en sygdom. Måske du pludselig ikke orker at tage ansvar for andre mennesker længere. De svære ting tærer på dig…og det kan blive svært at passe på sig selv, fordi det er svært at sove, svært at spise ordentligt osv.

 

Når vi rammes af depression hænger det sammen med ændringer i hjernen.

Hjernedele skrumper ved depression.

Derfor kan man ikke bare ”tage sig sammen”, når man har en depression…og det kan være rigtigt svært at forstå, hvis man ikke selv har prøvet det.

 

Når man er blevet ramt af depressionen én gang, er det desværre også sådan, at man er endnu mere sårbar for at få en depression igen. Derfor skal der ske ændringer i dit liv, så du passer bedre på dig selv. Derfor er det vigtigt at kende de tidlige signaler. Så du kan beskytte dig selv bedst muligt. Hvor du måske tidligere ikke er blevet så påvirket af nogle nætter med dårlig søvn, vil dette hurtigt kunne aktivere en depression igen, når du allerede har haft en depression én gang.